سید مجد الدین قاضی دزفولی(ره)

زندگینامه:
آیت‌الله سید مجدالدین قاضی دزفولی، در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی، در شهرستان دزفول متولد شد. در طول دوران زندگی خود با رژیم منحوس پهلوی پیوسته در معارضه بود و پس از قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ که منجر به دستگیری و تبعید حضرت امام خمینی (ره) شد به اتفاق تعداد کثیری از علماء دزفول در اعتراض به این عمل، به مدت ۳۵ روز حوزه علمیه و مساجد دزفول را تعطیل کرده و بیانیه‌های افشا گرانه‌ای علیه آن رژیم انتشار داد.  در فاصله‌سال‌های ۴۲ تا ۵۷ آیت‌الله قاضی در هر فرصت مردم را نسبت به ماهیت رژیم شاه و جنایات ابرقدرت‌ها آشنا می‌کرد و همواره به ارشاد و هدایت مردم و تبلیغ احکام عالیه شرع مبین می‌پرداخت.
وی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به امر امام خمینی‌(ره) نماز با شکوه جمعه را در دزفول اقامه کرد و همواره در خطبه‌های نماز جمعه و سایر اجتماعات، مردم را به رعایت تقوای الهی و صبر و استقامت سفارش می‌کرد.  آیت‌الله «قاضی» بعد از سپری کردن عمری پر برکت، سیزدهم بهمن‌ماه سال ۶۴ در دهه مبارک فجر و روز روحانیت و انقلاب، در سن ۸۴ سالگی به سرای باقی شتافت.
امامت پنجاه ساله در مسجد بازار
آیت الله قاضی در دوران جوانی و طلبگی ، با فروتنی آمیخته با افتخار، در خدمت استاد جلیل القدر خود یعنی مرحوم حضرت آیت الله سیدعبدالمهدی داعی بود و برای برپایی مراسم نماز جماعت، دست ایشان را می گرفت و او را از منزل تا مسجد بازار قدیم دزفول همراهی می کرد و به همراه مردم مومن به ایشان اقتدا می کرد .
پس از پایان مراسم نماز نیز آن عالم بزرگ را به منزل یا مدرسه برمی گردانید . این رابطه پدر و پسری که مدت سی سال به طول انجامید، عمیق و دو طرفه بود و مرحوم آیت الله سید عبدالمهدی داعی نیز تا آنجا به ایشان علاقه مند بود که وصیت کرد پس از رحلتشان ، آیت الله قاضی ، امامت مسجد بازار را بر عهده بگیرد .
آیت الله قاضی امامت مسجد بازار را بیش از پنجاه سال و تا زمان رحلت بر عهده داشت.
راوی:حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی قاضی

سخنان شیرین و پندآموز
در سال ۶۱ و ۶۲ بخش هایی از فقه و از جمله شرح لمعه را در حوزه علمیه دزفول نزد آیت الله قاضی تلمذ کردم.
روش ایشان در ارائه این درس به این صورت بود که من عبارات درس را از روی کتاب می خواندم و ایشان آن را با دقت و تسلط توضیح می دادند.
یکی از برکات این دوران دو ساله این بود که با توجه به اینکه کلاس درس ، خصوصی بود و من تنها شاگرد آن بودم، ایشان قبل و بعد از درس ، از تجربیات و خاطرات خود و یا در مورد مسائل شهر و کشور ، سخنان شیرین و دقیقی می فرمودند که من از شنیدن آنها نهایت بهره را می بردم.
راوی:حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور

اعلم این شهر آیت الله قاضی است
مرحوم حاج عبدالسادات سرور زاده فرزند مرحوم حاج ملا رمضان (خادم مسجد بازار )برای من تعریف می کرد:
روزی عالم برجسته و مجتهد مشهور مرحوم آیت الله حاج میرزا علی معزی دزفولی، علمای  دزفول را دعوت کرد تا اعلم علمای شهر را به آنها معرفی کند.  دراین جلسه ،آن عالم بزرگ رو به جمع علما کرد و پرسید: به نظر شما اعلم این شهر کیست؟
وقتی همه پاسخ دادند: بدون شک شما اعلم علمای این شهر هستید، او با تواضع خاصی فرمود: اعلم از من وجود دارد و آن شخص آیت الله حاج سید مجدالدین قاضی است که من هر روز صبح با صدای عصای او که از پشت دیوار خانه ام عبور می کند، تا برای اقامه نماز صبح به مسجد بازار برود، بیدار می شوم.
این شهادت از سوی مرحوم آیت الله معزی دزفولی ، موجب افتخار آیت الله قاضی و نشان دهنده مرتبه علمی و فقهی ایشان بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: آیت الله قاضی, اخبار فرهنگی دزفول, اعلم علمای شهر, امام جمعه دزفول+مدرس+مسجد حمزه

تاريخ : یک شنبه 22 شهريور 1394 | 12:24 | نویسنده : بچه های مسجد |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • یو رد